7 priporočil za popolne jogijske začetnike

7 priporočil za popolne jogijske začetnike

Tukaj si se znašla, ker se spogleduješ z jogo in se sprašuješ, kje začeti. Si na pravem mestu. Zakaj bi se morala vsega naučiti iz svojih napak, če se lahko, za začetek, nekaj malega naučiš iz mojih?

 V tem zapisu bom s tabo delila 7 priporočil za popolne jogijske začetnike, pri čemer izhajam iz najpogostejših dilem in napak, s katerimi se praviloma sooča vsak jogijski zelenec. Vabim te, da greva na to pot skupaj, korak za korakom.

Priporočila za popolne jogijske začetnike

1. Skrbno izberi učitelja.

Na Instagramu spremljaš učiteljico joge, ki redno objavlja fotografije svojega telesa v vratolomnih položajih? Kljub temu, da je njena podoba očesu privlačna, te moram razočarati. Takšna prezentacija joge ima bore malo skupnega s tem, kar naj bi joga v resnici bila. Ni nujno, da moraš čez to opcijo takoj narisati rdeči križec, ti pa toplo priporočam, da pretehtaš tudi naslednje faktorje za izbor:

  • Strokovnost

Za poučevanje joge v Sloveniji zakonsko ni potreben certifikat. To je pravzaprav precej nevarno, saj se lahko za učitelja joge samookliče vsakdo. In povem ti, ko enkrat opraviš izobraževanje za učitelja joge, se zaveš, na koliko stvari bi moral biti vsak učitelj joge pozoren, da pri vadečih ne pride do resnih poškodb. Obvezno preveri, kje in kdaj se je učitelj izobraževal, saj si s tem lahko zmanjšaš možnosti za poškodbe in na drugi strani povečaš možnosti, da boš od joge res dobila to, kar iščeš.

  • Izkušnje

Vsaka stranka pride na tečaj s svojimi specifikami – tako zdravstvenimi in telesnimi kot psihološkimi in socialnimi. Dober učitelj joge je odličen opazovalec in z vsako prakso, ki jo odvodi, pridobi zakladnico izkušenj in znanja.

Po drugi strani vsakdo, tudi učitelj joge, nekje mora začeti – in prav je, da dobi priložnost. Verjamem, da se marsikateri začetniški učitelj joge še toliko bolj potrudi, ker se zaveda mankov, ki jih ima v primerjavi s svojimi bolj izkušenimi kolegi.

Svetujem ti, da pri izbiri učitelja faktor izkušenosti vzameš le kot enega od petih in ga postaviš na tehtnico v kombinaciji z ostalimi.

  • Stil joge

Obstaja več stilov joge. Na zahodu poznamo predvsem hatha jogo, ki pa ima morje podzvrsti. Nekatere, kot je Iyengar joga, so dobile imena po slavnih učiteljih, druge, kot je vinjasa joga, pa po specifikah prakse. Slednjo boš morda prej izbrala, če si se v preteklosti ukvarjala s plesom in ti je bližje dinamično, fluidno gibanje med položaji.

Stvar postane še bolj zapletena, ker nekateri učitelji praksi joge nadenejo kar svoje ime. Kaj pričakovati od take prakse? V vsakem primeru ti svetujem, da se dogovoriš za testni obisk (pogosto je prvi, testni obisk, brezplačen) in preizkusiš, ali ti stil prakse ustreza ali ne. Vsekakor se ne ustavi pri prvi možnosti, v primeru da nisi povsem prepričana.

Priporočila za popolne jogijske začetnike
  • Energija

Ljudje smo si zelo različni. Lahko bi rekli, da vibriramo na različnih valovnih dolžinah. Nekdo je lahko čudovit človek in izvrsten učitelj joge, pa ga enostavno ne začutiš. Stik z učiteljem joge je precej bolj intimno obarvan kot stik s prodajalcem, ki prodaja žarnice v trgovini s tehnično robo. Na jogi se moramo počutiti dobrodošle, sprejete, spoštovane in razumljene. V kolikor je vse v redu, le nekaj neopisljivega ni čisto tako, kot bi si želela – mogoče poskusi še z drugim učiteljem.

Ta faktor je od vseh najbolj neoprijemljiv, a hkrati med najpomembnejšimi. Sama sem se že znašla v studiu z učiteljem, ki ga spoštujem, a ga nisem zares začutila. Ne rečem, da je bila praksa slaba. Ne rečem, da se nisem veliko naučila. Kljub temu pa je pomembno, da se poslušaš in upoštevaš, ko ti nekaj govori, da to ni zate. Že samo s tem boš dosegla enega najpomembnejših ciljev joge.

  • Dostopnost

Ta faktor se deloma povezuje s prejšnjim. Pravzaprav ni samo super, ampak kar nujno, da je med tabo in učiteljem dovolj zaupanja, da se mu lahko odpreš. Učitelj mora vedeti, če imaš kakšne zdravstvene poškodbe, težave ali specifike, med katere spadajo tudi bolj občutljive teme, kot sta menstruacija in nosečnost. Skoraj vsako asano lahko s pomočjo izvedbe, asistence in jogijskih pripomočkov prilagodimo potrebam posameznika in pogosto je iz vidika varnosti nujno, da se tega poslužujemo.

Ne škoduje tudi, če učitelju poveš, kadar se s tabo dogaja kaj posebnega (huda obremenitev v službi, bolezen v družini, slab dan, nespečnost, ipd.). Morda bo prakso prilagodil potrebam skupine. Morda bo samo tebi individualno prilagodil določen položaj ali asistenco.

Odlično je, če lahko učitelja pocukaš za rokav pred ali po praksi, v današnjih časih pa so večinoma vsi učitelji joge dostopni tudi na daljavo – preko telefona, kot tudi preko drugih kanalov. Ne boj se vprašati, če imaš dileme glede prakse, pa naj bo ta povezana s fizičnim izvajanjem določene asane ali pa z jogijsko filozofijo. Pravi učitelj bo z veseljem našel čas, ko se ti bo lahko posvetil.

Pri dostopnosti ti svetujem, da jo upoštevaš tudi v fizičnem pomenu besede. Je joga studio nekje v tvoji bližini ali pa vsaj na poti med tvojimi vsakdanjimi opravki in obveznostmi? Je ura prakse takšna, da ustreza tvojemu bioritmu? Če si ob 21h v postelji, morda vadba ob 20h ni zate najbolj optimalna odločitev. Če pa si ekstremno jutranji tip, ti bo morda ustrezala vadba že pred službo. Sama sem že večkrat naredila to napako, da sem si izbrala lokacijo ali pa uro, ki ni bila ravno »mimogrede«. Saj sem vztrajala, a povem ti, da v kombinaciji usklajevanja jogijske prakse s službo in družino, ta žal na vrsto pride zadnja. Če je le možno, naj praksa joge lokacijsko in terminsko ne bo preveč izven tvoje cone udobja, saj boš na ta način lažje vztrajala tudi v dnevih, ko se bo vsega nabralo preveč.

Priporočila za popolne jogijske začetnike

2. Joga v živo ali online?

V času lockdowna se je marsikaj preselilo na splet in (kdor me pozna, lahko potrdi) ko je pod vprašajem varnost sem med bolj konzervativnimi. Na spletu se najde kar nekaj kakovostnih jogijskih vsebin, tudi takšnih, ki so namenjene popolnim začetnikom. Omenjala sem že Adriene, ki jo pozna cel svet. Tudi mene je na začetku najbolj okužila prav ona.

Kljub temu verjamem, da spletna praksa joge za čistega začetnika ne more biti enako kakovostna kot praksa v živo. Zakaj? Pravi učitelj bo prakso znal prilagoditi skupini, njihovi energiji, počutju in pripravljenosti. Opazil bo napake v izvajanju položajev, za katere začetnik sploh ne ve, kaj šele, da bi jih bil sposoben ozavestiti. K izkušnji pripomore tudi skupinski duh, ki sicer, če sva iskreni, lahko deluje v eno ali drugo smer (lahko nam energija v skupini ustreza, ali pa nas zmoti).

Priporočila za popolne jogijske začetnike

Če nimaš možnosti, da bi se joge udeležila v živo, je sledenje spletno vodeni praksi lahko njen nadomestek. Kljub temu ni odveč previdnost – če zelo redno izvajaš vedno iste male napake, pa tega sploh ne veš, lahko pride do poškodb takoj ali pa na dolgi rok. 

V teh koronskih časih je zelo pogosta praksa kombiniranja prakse v živo z online prakso, kar je najbolj optimalno. S praksami v živo najlažje poskrbiš za pravilno izvedbo, z online prakso pa za redno izvajanje.

3. Ne pretiravaj s kupovanjem jogijske opreme.

Si vedela, da se joga večino časa izvaja zaprtih oči? Se sprašuješ, zakaj? Eden glavnih ciljev joge je preusmeriti pozornost navznoter, stran od zunanjih dražljajev. Vpadljiva privlačna oblačila na sebi ali soudeležencih v skupini bi nam utegnila otežiti zadevo, mar ne? Oblačila, v katerih občuduješ asane na Instagramu, torej niso potrebna. Najbolj važno je, da imaš v jogijskih oblačilih občutek, kot da nimaš nič na sebi, da ne vlečejo tvoje pozornosti v svojo stran.

Kar se tiče ostalih pripomočkov, počakaj z nakupom vsaj do prve prakse. Veliko jogijskih šol ima pripomočke že v dvorani, kjer si jih lahko izposodiš. Nekatere jih tudi prodajajo, v vsakem primeru pa ti priporočam, da se glede nakupa posvetuješ z učiteljem in ostalimi (bolj izkušenimi) vadečimi.

Pred nakupom obvezno preveri različne možnosti in ponudnike, saj se cene lahko neverjetno razlikujejo.   

Priporočila za popolne jogijske začetnike

4. Poslušaj, kaj ti sporoča tvoj dih.

Eden od ciljev, ki si naj bi jih zastavil že začetnik joge, je zavedanje svojega diha in njegovo opazovanje. Si misliš, tako preprosto? No, v resnici niti ni. Dober učitelj te bo tekom prakse opozarjal, da svojo pozornost preusmeri na dih. Zakaj? Dih ti lahko pove največ o tvojem počutju. Če je tvoj dih plitek in hiter, nekaj ni optimalno. Mogoče te pestijo skrbi ali pa ti v telesu ni udobno? Ko opaziš, da tvoj dih med izvajanjem asane ni sproščen, počasen in globok, je čas za spremembo. Morda lahko izbereš enostavnejšo različico asane, ali pa jo enostavno zapustiš. Najprej poskrbi za svoj dih in ko bo ta kakovosten, nadaljuj s skupino.

Mogoče imaš težak dan ali obdobje in tvoj dih danes ne bo kakovosten, ne glede na to, da si na to pozorna. Kaj narediti? Nič. Ozavesti, da ti dih sporoča, da nekaj ni okej. Mogoče veš, kaj je to. Mogoče ne. Tudi če ne veš, je v redu. Izkoristi priložnost za samoopazovanje. Dovoli si čas. Dovoli si samo biti s tem, kar se v tebi dogaja danes brez samoobtoževanja in brez da se trudiš iskati takojšnje odgovore za vsako ceno.

Priporočila za popolne jogijske začetnike

5. Zavrni asistence, če ti niso prijetne.

Sem na začetku obljubila, da se lahko kaj naučiš iz mojih napak? Zavračanje asistenc je vsekakor nekaj od tega. Že vsaj trikrat se mi je zgodilo, da asistence učitelja, kljub temu, da mi je bila neprijetna, nisem zavrnila. Zakaj ne? Vzroki so lahko različni. Meni se je največkrat zgodilo to, da sem učitelju sicer zaupala – očitno bolj kot temu, kar mi sporoča lastno telo. Napaka! Če ti določena asistenca ni prijetna (bodisi zaradi bolečin, ki jih pri tem čutiš, neprijetnosti ali zgolj danes ne želiš fizičnega približevanja ali dotikov) – jasno in lepo povej. Če je učitelj dober, bo razumel in dodatna argumentacija niti ne bo pričakovana.

Poslušaj se in se postavi na prvo mesto – ne nazadnje si tudi s tem namenom na jogijski blazini.

Priporočila za popolne jogijske začetnike

6. Zastavi si jogijske cilje.

Mnogo jogijskih začetnikov si zada cilj: čez pol leta bom stal na glavi. S tem, da si zastavljaš jasne in ambiciozne cilje, v principu ni nič narobe. Ne pozabiva pa, da je joga v prvi vrsti šola samoopazovanja in samosprejemanja. Moj skromni nasvet je, da se držiš načela »Asana je tu zato, da služi meni in ne obratno.« Seveda se med prakso joge potrudimo, da določen položaj izvedemo pravilno – a nikoli preko svojih zmožnosti.

Joga nam pomaga loviti ravnotežje med zasledovanjem zastavljenih ciljev in poslušanjem sporočil lastnega telesa, ki ga tudi izven jogijske blazine v sodobnem svetu tako težko lovimo. Vse prepogosto na račun zdravja ali zapostavljanja družin in prijateljev prevladujejo dolgi delovniki in tek za dosežki.

Skrivnost zadovoljnega, izpopolnjenega življenja se skriva v uravnoteženosti. Ne rečem, uravnoteženo življenje je kot hoja po vrvi, pri čemer nas stalno zanaša na eno ali drugo stran. Si zadovoljna s tem, kako ti uspeva tvoj boj z gravitacijo? Ponudi priložnost jogi. Morda ti bo v pomoč. 😉

Predlagam ti, da namesto za-vsako-ceno-popolno-izvedenih-asan razmisliš o naslednjih jogijskih ciljih:

  • Poslušala bom svoj dih in sporočila svojega telesa.
  • Samo sebe bom začela jemati resno. Upoštevala bom sporočila svojega diha in telesa.
  • Opazovala bom svoje vzorce na jogijski blazini. Sem tekmovalna? Me je strah, kaj si bodo o moji izvedbi položajev mislili ostali? Težko ohranjam »mirno glavo« med sproščanjem?
  • Razmislila bom, ali iste vzorce v svojem vedenju lahko zaznam tudi izven jogijske blazine.
  • S prakso bom vztrajala. Tudi kadar bo težko.
Priporočila za popolne jogijske začetnike

7. Vztrajaj. Ni slabe prakse joge, je samo praksa joge.

Stopiš na jogijsko blazino in tvoje misli so popolnoma umirjene. Tvoje notranje stanje je en sam zen in v vsaki asani uživaš v vsej njeni razsežnosti.

No, to je mit. 🙂 Če računaš na to, da bo praksa joge eno samo zadovoljstvo, te moram žal razočarati. Bom povedala kar iz svojih izkušenj. Realnost je takšna, da sem včasih utrujena, drugič imam menstruacijske krče, tretjič sem lačna in četrtič me sredi prakse zmoti Vita, ki se je ravnokar prebudila.

Priporočila za popolne jogijske začetnike

Rešitev? Vztrajnost. Praksa joge je vaja vztrajnosti tudi, ko gre vse narobe. To ne pomeni, da ne poslušaš sebe in svojega telesa. Če te boli koleno, boš seveda prilagodila izvedbo položajev, ki so obremenjujoči za ta del telesa. Če si neprespana, boš do sebe prijazna in se ne boš gnala preko svojih meja, ki ti jih sporoča lastni dih. Če tvojo prakso prekine kričeči otrok, jo boš morda celo zaključila in poskušala ohraniti mirno kri. Tudi to je praksa joge.

Joga nas uči tega, da znamo živeti v trenutku in ga sprejeti točno takšnega kot je. Sliši se lahko, pa ni. Ampak vaja dela mojstra.

Morda se zgodi tudi tebi, da te joga sčasoma zasvoji. Precej verjetno je, da bo tvoja praksa postala zanimiva tudi domačim mladim opazovalcem, ki te bodo posnemali in se ti bodo zaželeli pridružiti na blazini. Si vedela, da obstaja tudi joga za otroke? 😉

Priporočila za popolne jogijske začetnike

Avtorske pravice fotografij: Bojan Okorn

Leave a Comment

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Shopping Cart
Scroll to Top